Honda NX250 Dominator

Door Wim Breedveld

Honda NX250 Dominator

Type: Allroad
Motorblok: watergekoelde ééncilinder
Vermogen: 26pk/8500tpm, 24Nm/7000tpm
Versnellingen: 6
Eindoverbrenging: Ketting
Gewicht: 127 kg
Tankinhoud: 9 liter
Topsnelheid: 135 km/u
Verbruik: 3-4 liter/100km

Wims Honda NX250 uit 1990

In mei 2001 ben ik bij mijn eerste poging geslaagd voor mijn rijbewijs A. Ik ben begonnen met lessen op een Honda NX250 Dominator en na ongeveer 10 lessen overgestapt op een zwaardere Honda XLV600 Transalp omdat ik mijn zware rijbewijs wilde gaan halen.

Zoals al gezegd, het examen ben ik goed doorgekomen, en toen ik vlak na mijn examen via via een NX250 aangeboden kreeg was mijn interesse snel gewekt. Die interesse werd alleen nog maar groter omdat het om een model uit 1990 ging, met slechts 46.000 kilometer op de teller en met nieuwe ketting en achtertandwiel. Toen bleek dat al dit moois slechts 800 keiharde oude guldens hoefde te kosten was de koop snel gesloten. Tot op de dag van vandaag (februari 2002) heb ik er nog geen moment spijt van gehad.

De NX rijdt echt heerlijk! Eigenlijk is de fiets voor iemand van mijn lengte wat aan de kleine kant (ik ben 1.89m) maar dat is eigenlijk nooit een bezwaar geweest. Alleen bij ritten van meer dan 400 km stap je een beetje met stijve benen van de motor af, maar een paar pauzes onderweg lossen dat prima op.

Een ander “nadeel”, als je het zo wilt zien, is dat de NX vanwege zijn lage topsnelheid niet echt vlot meekomt op de snelweg. Mijn NX komt niet boven de 110 km/h maar dit heeft zowel mijn mijn gewicht als met de andere tandwielverhouding (waardoor de accelleratie toeneemt ten koste van de topsnelheid) waarmee mijn motor is uitgerust te maken. Het inhalen van auto’s met tegenwind is erg lastig en bovendien vind ikzelf het niet prettig om op de top van het vermogen te rijden. Dit omdat je dan in geval van nood geen extra gas bij kunt geven om snel ergens omheen te rijden. Maar snelwegen zijn toch recht en saai en dienen dus zoveel mogelijk vermeden te worden. Ook buiten de snelwegen om kun je namelijk prima grote afstanden afleggen.

Ik heb in de afgelopen 9 maanden, ik rijd ook in de winter door, ongeveer 10.000 kilometer op mijn NX afgelegd. Deze afstand bestaat vooral uit ritten op- en neer naar mijn ouders (180 km enkele reis), maar ook uit toertochten, waarvan een lang weekend Luxemburg tot nu toe het absolute hoogtepunt was. Weekendjes naar het Sauerland en (opnieuw) Luxemburg liggen op zeer korte termijn in de planning.

Offroadcursus in RIjssen. De motor is een Honda XR400ROh ja, dat zou ik bijna vergeten. De NS 250 is een ALLROAD. Dat betekent dat je er ook lekker mee over zandpaadjes kunt raggen. Nadat ik in oktober bij Henk Seppenwoolde in Rijssen een offroad-cursus had gedaan (een aanrader voor iedereen) ben ik ook maar eens met vrienden meegegaan naar een middagje baggeren op het bouwterrein van Ypenburg. Dat beviel prima! Ondanks dat ik op gewone wegbanden reed is de NX dermate licht en goed handelbaar dat ik zonder noemenswaardige problemen tegen steile wanden opkwam. De foto’s hiervan staan op mijn homepage. Binnenkort komen er ook echte allroad banden op en dan kan de fun pas echt beginnen.

Het allergrootste voordeel van het beginnen op een lichte allroad als de NX250 (maar ook bijvoorbeeld een Yamaha XT250) is dat je echt heel goed kunt leren rijden. De motor is ontzettend vergevingsgezind, en vanwege zijn lage gewicht uitstekend te beheersen. Het motorvermogen is voldoende maar niet indrukwekkend waardoor je niet steeds op je rechterhand hoeft te letten. De remmen zijn zodanig dat je jezelf niet al te snel onderuit zult remmen. Op het eerste gezicht lijken dit nadelen, maar als je net begint met rijden is het prettig om een motor te hebben die niet ieder foutje (te hard remmen in een bocht bijvoorbeeld) meteen afstraft met een schuiver.

Nu na 8 maanden kan ik in mijn ogen goed met de NX overweg. De bochtentechniek gaat steeds beter en laatst heb ik voor het eerst in een bocht de stepjes aan de grond gereden ;-) Het blijkt dat ik andere personen die op veel zwaardere motoren zijn begonnen makkelijk voorbijsteek, vooral in de bochten op dijkweggetjes, omdat zij vaak “bang” zijn voor het vermogen van hun motor en daarom ontzettend inhouden. Dat je op het rechte stuk 200 km/h kan is leuk, maar geen kunst. Met constant 100 km/h over een dijkweggetje is een stuk leuker, maar vraagt ook meer van je motorrijtechniek, hetgeen eerder genoemde personen vaak te kort komen.

Tot nu toe heb ik nog geen grote motorische problemen gehad met de NX. ik heb één keer de kleppen gesteld. Dat was nog best wel wat werk en voor de rest bestonden de werkzaamheden enkel uit ketting spannen en smeren en olie verversen. de nokkenasketting rammelt nu een klein beetje, dus dat gaat het volgende project worden. De NX250 is verder erg sleutelvriendelijk. Omdat het een ééncilinder is heb je geen gedoe met het synchroniseren van de carburateurs enzo, en met het werkplaatshandboek erbij heb je in no time alles uit elkaar gehaald, gerepareerd en weer in elkaar gezet. Ik had nog geen sleutelervaring voordat ik een motor kocht maar dat is nog nooit een probleem gebleken.

Conclusie:
Een 25kW motorfiets hoeft niet saai te zijn...De NX250 ondanks het beperkte vermogen een aanrader voor iedereen die net begonnen is met motorrijden en goed wil leren rijden op een fijne machine. Voor woon-werk verkeer is de motor misschien net niet comfortabel genoeg maar voor toerritten en vakanties is hij uitstekend geschikt. Allroadritten zijn voor deze kleine alleskunner ook geen probleem. Je koopt al een goede particuliere NX250 voor ongeveer €1000 en het sleutelen kun je vaak makkelijk zelf. Het enige probleem zijn de vervangingsonderdelen: originele Honda onderdelen zijn erg duur. Gelukkig is voor de meeste onderdelen imitatiespul te krijgen. Mocht je een NX250 kopen dan kan het slim zijn om eens rond te kijken of je voor weinig een slopertje erbij te vinden waar je nog onderdelen van kunt overzetten.